Öne Çıkan Yayın

Beni Her Yerde Bulun (BU YAZI BAŞA İLİŞTİRİLMİŞTİR)

İletişim için: semender101@gmail.com Şahsi blog: E, burası zaten. ~Gerektikçe güncellenecektir.~

9 Temmuz 2022 Cumartesi

Durum Raporu: Polat Kelimesinin Anlamı, Müezzine Sövgü

 Bak şimdi, çoğu kaynakta "Polat" isminin anlamı "çelik" olarak veriliyor. Hayır arkadaşım! Polat, çeliğin eski/esas/öz Türkçesi falan değildir. Çeliğin Türkçesi zaten çeliktir; polat ise Osmanlıların dımışkî, batılılar ile çoğu günümüz Türklerinin "damascus" dediği, günümüz Türkiye Türkçesindeki literal adıysa Şam çeliği olan şeye Selçuklu öncesi Türkler ile erken Selçukluların verdiği isimdir. Göktürkler bunu aynı zamanda bugün "karbon çeliği" denen, Dede Korkut ve birçok Türkçe eserdeyse "kara çelik" olarak geçen şey için de kullanmıştır (hatta Dede Korkut'ta esasen "kara polat" diye geçer). Kelimenin kesin kökeni tam bir karmaşa olsa da Türkçeye Orta Farsça "p'lwat" gibi bir şey üzerinden geçmiş, günümüz Farsçasındaki okunuşuysa "pulad" veya "fulad" şeklinde ve anlamı gerçekten kaynaklarda dendiği gibi "çelik" ama işte Türkçedeki anlamı o değil, sıkıntı o. Ha Osmanlılar ve Selçuklular da gerçekten dümdüz "çelik" anlamında da kullanmış bu kelimeyi orası ayrı.

O hoparlörü söküp müezzinin götüne sokacağım ta sonunda, o olacak. Ezandan bıktırdı, hatta nefret ettirdi beni şerefsiz. "Ezan bidattır!" diye müezzin avına çıkacak bir İslami örgüt veya İslam düşmanı bir Tengrici örgüt kuracak kadar delirtti beni .Ha yok kurmadım; ama bu böyle devam ederse kurabilirim. Seri katiller böyle böyle yetişiyor işte. Neyse. Ulan ezan dediğin şey eskiden ülkenin arka plan seslerinden biri hem de en güzellerinden biriydi. Şimdi okunan şey ezan falan değil, olsa olsa eziyet! Bundan beş yıl önce ezan denen şeyin süresi de daha kısaydı sesi de daha kısıktı. Ha bir de o zamanların müezzinleri ezan nasıl okunur, makam nedir biliyordu. Ev aynı ev, cami yıkılıp yeniden yapılmış olsa da -ki ona da ne gerek vardı meçhul- teknik olarak aynı yerde. Eee, demek ki bu müezzin olacak puşt sesi köklüyor. Makamın falan hak getire olmasından daha önce de bahsettim. Ezan böyle okunacağına hiç okunmasın daha iyi. Bu ne lan? Ezan mezan değil bu, olsa olsa olsa olsa eza! Ha bir de şu bitmek bilmeyen perşembe salasını (cuma akşamı falan değil bu arada) çıkardılar. Bu da beş-altı yıl önce yoktu, en azından Balıkesir'de. Ha bir de bizim müezzin neresinden uydurduysa bayramın ilk günü sabah ezanından önce sala okuyor son bir yıldır. Bu ne lan? Neyin peşindesiniz arkadaşım? Herkesi dinden çıkarmaksa niyetiniz aşırı iyi gidiyorsunuz ama farklı bir amacınız varsa muhtemelen pek başarılı değilsiniz, onu söyleyeyim. Ulan bayram sabahı salası ne? Nereden çıktı bu? Kaç yıldır bu ülkede yaşıyorum ben; ezan nasıl bir şeydir, sala ne zaman okunur haberim var. Son üç yılda hiçbir yerde doğru düzgün ezan duymadım. Sala işinin zaten cılkı çıktı; eskiden bir cuma günü öğle ezanından bir saat önce bir de biri ölünce okunurdu, şimdi nerede ne zaman hangi amaçla okunduğunu müezzin de bilmiyor. Kafasına göre okuyup geçiyor. Hele ezanlar da aşırı sündürülmüş, E ve A (Aslında Elif yani Æ ama bunlar o sesi de doğru düzgün çıkaramıyor ki. Nasıl müezzinse...) israfı haline gelmişken salalar bitmek bilmiyor. Ha bir de bizim müezzinin saati de yanlış. Diyanetten bakıyorum sabah ezanı kaçta okunur diye, bizim müezzin bir saat önce okuyor. Diğerlerini Diyanet'in yazdığı saatte okuyor gerçi. Bir şeyi doğru düzgün yapmayacaksanız hiç yapmayın lan. Ezanı katledecekseniz bırakın hiç okumayın. "Ezanlar susmasın" böyle bir şey değil hacı. Valla ülkede tepki çekip tekfir ve linç edilmekten korkmasa mahallesinin müezzininin götüne hoparlörün kablosunu kıvırıp sokacak olan milyonlar var, ben söyleyeyim. Bunların bir kısmı da hakiki Müslümanlar ha, nüfus cüzdanında Müslüman yazan ateistler vs. değil yani. Kimsenin bayramını falan da kutlamıyorum ayrıca, sikerler lan. Bu din tüccarlığı, bu dindarlık adı altındaki münafıklık, bu "dindar nesil projesi" adı altındaki dinden soğutma yerli yerinde dururken ben İslam ibadetlerini de yerine getirmem, kimseye "bayramın mübarek olsun" da demem, dini de savunmam. Bu arada yeni bir hükümet başa geçerse o da "Ezanı susturdulaaaaar!" demesinler diye bizi bu müezzin görünümlü şeytanların insafına bırakacak ya, en çok da onu bilmek koyuyor. Ulan eskiden insanlar ezana saygıdan elindeki işi gücü bırakırdı, şimdi zaten istesen de hiçbir şey yapamıyorsun. Neden yapamıyorsun? Çünkü kulak zarın patlamasın diye kulağını kapatmakla meşgul oluyorsun! Öte dünyada Bilal-i Habeşî'nin yüzüne nasıl bakacaksınız, ben en çok onu merak ediyorum. Bu itler dururken ben ancak kendi Türk âdetlerimi, bayramlarımı yerine getirir; İbn Fadlan denen pezevengin "hiçbir şeye tapmadıklarını" iddia ettiği Oğuz obası (Hangi boyun hangi obası lan acaba bu? Neyse, kitabı bir ara alacağım zaten.) gibi yaşarım. Sikerler. Bu arada İslam'ı neresinden ele alırsan al bu durum kul hakkıdır, onu da belirteyim. Amk ülkesinde içki, müzik haram -ki müzik haram falan değildir, götünüzden haram uydurmayın; hatta içkinin bile durumu şaibeli çünkü haramlardan bahsedilen ayetlerde değil başka ayetlerde yasaklanıyor- ama kul hakkı maşallah dünyanın en serbest, en normal şeyi. Ben zaten önceden de cehennemliktim, artık iyice bıraktım; ama durumum bu ibnelerin boyna kul hakkımı yemesi nedeniyle epey hafifleyecek.

Yazmıyorum başka şey falan, sikerler. Kendi derdim zaten çığırından çıkmış, ülkenin derdi bir yandan baskı yapıp duruyor... Oturup blog yazmakla falan uğraşamam. Kafa kalmadı. Niye kafa kalmadı? Bu orrrrrrrrospu çocuğu müezzin yüzünden!

Delinin teki. Israrla umut etmeye çalışıyor. Gölgesini kovalamakla meşgul. Erdem Ö. Hayali mahlasıyla kitap* yazdı.

*Ejderin Mührü (ALMAYIN! Benim yazdığım kitap değil bu, editörün kafasına göre yaptığı değişiklikler ve hatalarıyla dolu bir saçmalık sadece. Bu kitabın imlası düzenlenmeden önce daha düzgündü lan? Ortadan bölünmüş cümle yoktu en azından.)

Kaotik nötral INFP 6w5 sp/sx 694 (6w5-9w8-4w3) EII-Ne RLUEI EFVL melankolik-flegmatik.

☉♓︎   ☽♌︎   Asc♊︎   ☿♈︎♀♒︎♂♈︎♃♓︎♄♈︎♅♒︎♆♒︎♇♐︎⚷♏︎⚸♎︎☊♍︎🜊♏︎

☣ ☪ ۞ 🏹 𐰾𐰠𐰾 🐏 🍎

 𐰼𐰓𐰢:𐰇𐰢𐰼 ᠶᠡᠷᠦᠳᠧᠮ ᠥᠮᠧᠷ اردم عمر Erdem Ömer

ㅔㄹ뎀 ㅓ맬 エルデム・ヨマー ᛖᚱᛞᛖᛗ ᛟᛗᚫᚱ

埃德姆歐瑪爾 Ердем Өме́р

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder